Tanjong Malim, 11 Julai 2024– Seramai 10 pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) terlibat dalam program pengajaran mikro (micro teaching) yang bertujuan memberikan pendedahan kepada kanak-kanak mengenai pergerakan kreatif.

Program ini diadakan di Pusat Penyelidikan Pembangunan Kanak-Kanak Kebangsaan (NCDRC) UPSI dan mendapat sambutan yang amat positif daripada kanak-kanak di pusat tersebut.

Program ini dijalankan di bawah subjek Kaedah Pengajaran Pergerakan Kreatif dan merupakan projek akhir bagi subjek tersebut.

Program ini dijalankan di bawah subjek Kaedah Pengajaran Pergerakan Kreatif, Kod kursus APC 3183 di bawah bimbingan Prof. Madya Dr. Muhammad Fazli Taib bin Searani merangkap Dekan Fakulti muzik dan Seni Persembahan dan program ni merupakan projek akhir bagi subjek tersebut.

Program ini merangkumi tiga aktiviti utama yang berjaya menarik minat dan menghiburkan kanak-kanak, iaitu “Menari bersama Papa Zola”, “Boboiboy Says”, dan “Dengar Teka Lagu”. Melalui aktiviti-aktiviti ini, kanak-kanak bukan sahaja terhibur tetapi juga dapat mempelajari pergerakan kreatif dengan cara yang menyeronokkan.

Aktiviti “Menari bersama Papa Zola” menyaksikan kanak-kanak meniru gerakan tarian yang ditunjukkan oleh pelajar UPSI yang memainkan peranan sebagai Papa Zola. Tarian yang diiringi muzik ceria ini bukan sahaja meningkatkan koordinasi motorik kanak-kanak tetapi juga memupuk semangat kerjasama dan keseronokan dalam pembelajaran.

“Boboiboy Says” adalah permainan yang menguji ketangkasan dan kecekapan kanak-kanak dalam mengikuti arahan. Aktiviti ini menyerupai permainan “Simon Says” tetapi dengan tema yang lebih dekat dengan kanak-kanak, iaitu watak Boboiboy. Melalui permainan ini, kanak-kanak belajar mendengar dan mengikuti arahan dengan teliti, yang merupakan kemahiran penting dalam perkembangan awal mereka.

Aktiviti “Dengar Teka Lagu” melibatkan kanak-kanak mendengar petikan pendek lagu dan meneka tajuk lagu tersebut. Aktiviti ini bukan sahaja meningkatkan kemahiran pendengaran dan kepekaan muzik mereka tetapi juga mencetuskan rasa ingin tahu dan minat terhadap pelbagai genre muzik.

Program ini melibatkan seramai 97 orang kanak-kanak berumur antara 5 hingga 6 tahun yang dibahagikan kepada enam kelas berbeza.

Kesemua kanak-kanak ini menunjukkan minat yang mendalam dan respons yang positif sepanjang program berlangsung. Aktiviti-aktiviti yang dirancang oleh pelajar UPSI berjaya menceriakan dan memberikan impak positif kepada perkembangan kreatif kanak-kanak di NCDRC UPSI

Pelajar-pelajar UPSI yang terlibat dalam program ini bukan sahaja dapat mempraktikkan teori yang dipelajari dalam bilik kuliah tetapi juga dapat melihat secara langsung impak positif yang dihasilkan kepada kanak-kanak. Program seperti ini penting untuk membangunkan kemahiran pergerakan kreatif kanak-kanak dan juga memupuk minat mereka dalam aktiviti yang melibatkan pergerakan dan muzik.

Secara keseluruhannya, program pengajaran mikro ini telah berjaya mencapai objektifnya dan mendapat sambutan yang sangat positif daripada semua pihak yang terlibat. Ini membuktikan bahawa aktiviti pergerakan kreatif mempunyai peranan penting dalam perkembangan awal kanak-kanak dan perlu diteruskan pada masa akan datang.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)